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Sonia Sieff casts the silhouette of a biker, fearless and free like those women reporters of the 1970s surveying the battlefield, looking like one of Simone de Beauvoir’s dreams made flesh. For this type of woman—women with eyepieces and darkrooms, filmmakers, art photographers—Sonia possesses a high degree of duality. She’s able to switch spontaneously between masculinity at work and femininity in representation. When we watch her evolving behind the lens, we see that femininity isn’t just a mood, a retractable mode like a cat’s claws, receding into the shadows.

In Rendez-vous ! – echoing her first book, Les Françaises – she recounts her observations about the evolution of the genre, and the revolution in her own way of seeing. For several years, traversing the globe from Northern Europe to the South, as far as Africa, she set out to meet men who dared to bare all in front of the lens, with nonchalance or nervousness, curiosity or reticence. It was the first time for nearly all of them. Reacquainting herself with analog photography and her M6, the photographer captured confrontations, challenges and emotions. The images in this new book attest to her predilection for travelling and skin.

Sonia Sieff est nantie de cette silhouette de motarde intrépide et libre, qui fut celle des femmes reporters dans les années 70, dont les corps volontaires et désentravés, comme faits pour arpenter les champs de bataille, ressemblent à l’incarnation d’un rêve de Simone de Beauvoir. De ce fascinant type de femmes, les femmes à œilleton, à chambre noire, réalisatrices, photographes d’Art ou de terrain, Sonia possède au plus haut degré la dualité. Elle a la faculté de permuter spontanément virilité au travail et féminité de représentation.

Lorsqu’on la regarde évoluer derrière son objectif, nous revient avec la force de l’évidence que la féminité n’est qu’une humeur, un mode rétractile, comme les griffes du chat, et qui s’escamote naturellement dans l’ombre propice des hors-champs.

Dans Rendez-vous ! – comme un écho à son premier livre, Les Françaises – elle rend compte de son regard sur l’évolution du genre, et de la révolution de son propre regard. Pendant quelques années, sillonnant le globe de l’Europe du Nord au Sud, jusqu’en Afrique, elle est partie à la rencontre d’hommes qui ont osé se mettre à nu devant l’objectif. Avec nonchalance ou fébrilité, curiosité ou réticence. Pour presque tous, ce fut leur première fois. Confrontations, défis, émois que la photographe a capturés, en renouant avec l’argentique et son M6. Les images de ce nouveau livre attestent de ses terrains de prédilection que sont le voyage et la peau.

CONTACT

Sonia Sieff

contact@soniasieff.com